Pendla hållbart - på cykeln - för dig och för framtiden

Gött att slippa den bilkön 

Det pratas mycket hållbarhet nu. Social, ekonomisk, ekologisk hållbarhet. Utveckling ska vara hållbart, liksom trafik och ledarskap. Begreppet hållbarhet har blivit kommersiellt på många sätt och jag tror att det snart kommer att vara utnött. Men själva grejen, att vi ska vara och leva på ett sätt som håller i längden, den blir bara viktigare.

Det är svårt att greppa det här med hållbarhet. Och blir det för mycket tjat, så slutar vi lyssna. Eller hur? Jag tror att det är först när vi påverkas personligen av det ohållbara i dagens sätt att leva, som vi kan förstå. Som när bonden på gården bredvid får bomma igen ladugården efter en sommar med torka och du inte längre kan köpa ägg från gårdens höns.

Men, vad kan lilla jag och lilla du göra för att samhället ska bli lite mera hållbart?

Cykelpendling för en hållbar framtid

Jag bidrar till ett hållbart samhälle när jag sätter mig på min cykel och trampar iväg till jobbet. Det känns skitbra! Och det kanske du också kan göra?

Så bidrar cykelpendlaren:
  • Du är galet snäll mot miljön. Du tar inte plats på vägen och du behöver ingen parkeringsplats.
  • Du är ännu snällare mot dig själv. Cykelpendling gör dig glad och frisk. Troligtvis blir du dessutom en mindre börda på vårdsystemet i det långa loppet. 
  • Du är snäll mot din plånbok och skapar din egen hållbara ekonomi.

Cykelpendling som träning

För mig är cykelpendlingen också ett sätt att kombinera träning med transporttid. 

Tre bra sätt att göra cykelpendling till fin träning:
  • Att bara cykla - du får mycket tid på cykeln och vi blir bra på det vi gör mycket av.
  • Cykla lugnt ena vägen och hårt den andra. Gärna i form av intervaller. Exempelvis tröskelintervaller á 10-20 minuter. 
  • Passa på att öva din trampteknik. Enbenstramp. Hög- och lågkadens. 


Cykelpendlarens måsten för överlevnad

Som cykelpendlare är man utsatt för väder och vind och man befinner sig ofta på trafikerad väg - det kräver förberedelser och rätt utrustning. Men det är värt det! 

Regn och rusk på väg hem 
Tre saker som är extra viktiga i min cykelpendling:
  • Cykelpendling kräver planering. Jag har stenkoll på SMHI, lägger fram kläder och packar rygga kvällen innan. Förbereder frukost och matlådor.
  • Cykelpendling kräver bra grejor. Vädret kan slå om under arbetsdagen. Det gäller att vara förberedd på allt. Bra regnkläder och skoskydd är A och O. Och på jobbet måste det finnas möjlighet att torka kläderna. Dit med torkställ och fläkt. Leta upp en skrubb att ha det i. Det går om man vill! 
  • Cykelpendling tar (och ger) energi. Jag äter knäckebröd med ägg innan jag ger mig iväg. På jobbet kompletterar jag med overnight oats med frön och nötter. Alltid en stadig lunch. Har jag intervaller på vägen hem så blir det energybar och banan till eftermiddagskaffet. 



Att cykla till jobbet är framtiden. Det är jag helt övertygad om.

Kommentarer