Morot i träningen - test på Aktivitus

Syreupptagningstest - med fläkt i luggen 


Vill du ha koll på att din träning ger resultat? Det vill jag - utveckling är den största drivkraften i min träning.

Jag har inte reflekterat så mycket över det förut, men jag mäter jag ju faktiskt effekten av min träning på daglig basis med hjälp av Strava-segment, statistik och specifika träningspass, exempelvis "maxtjugor". På gymmet följer jag min utveckling genom att notera vikter, tider och repetitioner.  Med enkla medel mäter jag min utveckling och pushar mig själv att bli starkare.

Att löpande mäta förändring är såklart något som en träningscoach kan hjälpa till med och som han/hon kan bygga träningsplaneringen på. Sen kan man också testa sig på testcenter och använda de resultaten både för planering och uppföljning. Jag har testat mig några gånger genom åren och då också fått träningsprogram som baserats på mina testresultat. Nu är det flera år sedan jag testade mig senast.

Test på Aktivitus i Malmö - "varför gör jag detta mot mig själv???"


Idag var det dags. Tillbaka efter ett år med skador och rehab är det intressant att få en bild av var jag står just nu. Mina svagheter och styrkor. Extra intressant blir det såklart med ett uppföljande test vid säsongens slut. Då får jag svart på vitt vilka resultat min träning gett.

Jag har tidigare testat mig på Aktivitus i Göteborg (en gång på LIVI i Falun). Den här gången testade jag mig på Aktivitus nya testcentra i Malmö. Där tog platschef Martin Erson, som själv är löpare, testledare och coach, hand om mig och guidade mig genom de tre testerna. Han var lugn som en filbunke, förklarade och peppade, och min nervositet höll sig inom rimliga gränser. För det är såklart lite nervöst att testa sig. Man kan ju slås av tanken "varför gör jag detta mot mig själv???" men det är precis som med en tävling... så bra känsla när det är gjort!

Tröskeltest 

Jag gjorde tre tester. Inledde med ett test som mäter aerob respektive anaerob tröskel och intensitetszoner. Värdefulla siffror att använda i träningsplaneringen. Resultatet var relativt likt det jag hade vid mitt senaste test och stämmer också ganska bra överens med de värden som min träning baserats på sedan jag körde igång "på riktigt" i mars.

Dags för tröskeltest!

Testledare in action

Syreupptagningstest 

Det andra testet var ett VO2max-test, vilket också är det tuffaste testet, eftersom man cyklar så länge man orkar med successivt ökad belastning. Här mäter man maximal syreupptagningsförmåga som är central för uthållighetsidrottare. Ett värde som är super att använda som morot i sin träning - självklart ska mitt värde vara högre till hösten!



Test av maximal kraft

Det tredje testet var ett Wingate-test där Martin mätte min maximala arbetsförmåga, det vill säga hur bra jag är på korta, hårda körningar, som att spurta och täppa luckor. Som väntat var dessa värden tydligast präglade av min skadeperiod, där jag inte kunnat träna riktigt korta, hårda intervaller alls. Här finns det mycket att göra!

Laddar för Wingate-test

Koll, inspiration och lyx

Efter testerna blir det dusch. Jag får sen en välförtjänt och magiskt god kopp kaffe och Martin går igenom mina värden och vad de innebär i praktiken. Med den här kunskapen kan jag få ännu mer exakthet i min träning. Det gillar jag. Att få koll på kroppen. Med begränsad tid för träning, så vill jag att varje investerad minut ger rätt effekt. Det var inspirerande att vara på Aktivitus idag. Och roligt! Bara detta att prata träning med ett proffs en hel förmiddag - hur lyxigt är inte det?

Martin går igenom dagens värden

Lite nervös... men det gick ju bra det här också




Kommentarer