Laholms 3-dagars - 380 km och 2900 höjdmeter

Bergsetappen. Foto: Gary Jones

380 km och 2900 höjdmeter på tre etapper

Helgen som gick körde jag Laholmscyklistens etapplopp Laholms 3-dagars. Jag har velat köra det i flera år och äntligen passade det i vårt semesterupplägg. I år blev det dessutom en del av mina förberedelser inför långlopps-SM och Cykelvasan. 

3-dagars erbjuder varje dag två olika etapper. Kör man de längre sträckorna så inkasserar man totalt 380 km och 2900 höjdmeter (142, 133, 99 km). Dag ett och två är de korta etapperna runt 65-75 km. Dag tre är den korta etappen 34 km och perfekt för barn, äldre och kompisgäng.

Lågtrafikerade vägar och fina stigningar

Etapperna utgår från Laholm och letar sig ut på landsbygden via små, lågtrafikerade vägar. Elin och Ingar från Funäsdalen besökte oss i helgen, och de förundras över hur otroligt många kilometer asfalterad väg vi har i Halland. Jag tycker att Laholmscyklisten har lyckats väl med sina sträckdragningar de första två dagarna, men ser möjligheter att göra ännu trevligare vägval dag tre.

Det är såklart en stor fördel att man har Hallandsåsen att tillgå. Bergsetappen, den andra etappen, leder cyklisterna upp och ned för åsen ett antal gånger. Totalt fick jag 1400 höjdmeter på 133 km och drygt 4 timmar - det är bra. Annars tyckte jag nästan att första dagen, Hallänningen, blev den tuffaste för mig, eftersom jag då låg i en grupp som jag fick jobba ganska hårt för att gå med. Det var kul.

Smala hjul kan ju vara kul det med, särskilt när det går uppför. Foto. Gary Jones.

Det lilla etapploppet med den stora potentialen

Det var otroligt trevligt att köra Laholms 3-dagars. Avslappnat och gemytligt i start- och målfålla, bra skyltat och trevlig stämning i klungorna. Jag körde alla tre etapperna, Ingar körde två långa och Ulf körde en lång. Perfekt att ha möjligheten att själv utforma sitt upplägg. Laholms 3-dagars har hur stor potential som helst att utvecklas och locka långt fler cyklister än de cirka 130 som startade per dag i år. 

Sydhalland Runt - allas etapp

Den tredje dagen körde Ulf och Ingar med Hjalmar och William. De körde 34 km och grabbarna var riktigt duktiga. Drog i sig en pannkaka i depån och trampade frenetiskt vidare. Samsades med cyklister i alla åldrar. Min grupp passerade en dam av väldigt aktningsvärd ålder när vi var på väg in och banorna gick ihop. Jag gillar det - att alla kan vara med och trampa.

Efter målgång sista dagen. Jag trivdes på min Aircode 600 SL.

Prisvärt med bästa målfållematen

Jämfört med många andra cykeltävlingar, så är Laholms 3-dagars prisvärt. Jag anmälde mig kvällen innan start och betalade då 1200 kr (varav 200 i efteranmälningsavgift). För enstaka etapper betalar man 450 kr och barnen fick cykla gratis (de fick dessutom mat efter målgång). Ulf betalade 200 kr för att göra Hjalmar sällskap.

Depåerna var välfyllda - det pratades om bananer, pannkakor, saltgurkor och kaffe. Efter målgång fick vi grym mat från Forsbergs; Pasta Bolognese, gulasch och lasagne (även glutenfritt). Toppklass!

Mer info om Laholms 3-dagars hittar du här: http://www.laholmscyklisten.nu/M6.aspx

Långlopps-SM nästa 

Det blev en härlig cykelhelg med familjen Kojan/Mikkelsen. Nu laddar vi för långlopps-SM i Ludvika. Jag låter benen ta det lite lugnt ett par dagar. Var hos Karoliina igår och fick bindvävsmassage, vilket var välbehövligt. Imorgon onsdag väntar ett lite tuffare träningspass och därefter resa norrut. Vi är i nuläget 23 startande i elitklass och många av dem kan vara med och slåss om de främsta placeringarna. Det kommer att bli ett otroligt hårt, långt och spännande SM-race. 

Glass och krabbfiske i Kattvik med finaste gänget

Kommentarer