Jag åker till Sydafrika

South Africa - gettyimages.com

Jag har drömt om Sydafrika i flera år. Om etapplopp och naturupplevelser långt från svensk granskog, surhål och blöt grusväg. Jag tror att det är alla fantastiska bilder som Jennie Stenerhag delar med sig av som inspirerar mig, för det finns ju många ställen i världen som lockar, men just Sydafrika har kommit att bli extra lockande. En gång var jag riktigt nära att faktiskt komma dit, men snubblade på mållinjen, fälld av ett pass som gått ut.

I februari förverkligas drömmen. Det är smått surrealistiskt att jag, bara jag, ska åka så långt iväg för att cykla. Lämnar barnen och Ulf hemma i vinterrusket för att träna och tävla i värmen på andra sidan jordklotet.

Jag kommer att åka till Kapstaden och därifrån vidare till ett naturområde som heter Ceres för att träna tillsammans med Jennie under tio dagar. Min resa avslutas med ett tre-dagars etapplopp i Knysna. Eventuellt kör jag i lag tillsammans med en norsk cyklist, annars kör jag solo. I vilket fall, så är mitt fokus att få erfarenhet av etapplopp, och då särskilt i Sydafrika, och såklart massor av upplevelser.

Resan har inte varit planerad mer än nån vecka, så det har varit många bollar i luften senaste veckan. Utskrift på tävlingslicensen är beställd. Jag har en superbra chef som gav mig ledigt och samtidigt fixade en kollega som kan täcka upp under min ledighet. Anette tipsade om en mindre resebyrå som är duktiga på Afrika. Peter fixade flygresa med cykel till ett rimligt pris på ett nafs, det hade jag aldrig klarat själv. Och Jennie hjälper mig med alla tusen frågor som dyker upp inför en sån här lång resa.

Jag är så otroligt glad över att få den här chansen. Det var långtifrån självklart att åka när möjligheten dök upp. Mammasamvetet gnagde, men Ulf peppade mig. Tvekade aldrig över att vara själv med barnen i nästan tre veckor. Han är fantastisk.

Nya stigar längs med Krokån.

Nya stigar - precis vad vi behöver

Och idag hittade han nya stigar åt oss i Knäred. De var redan fina, men de kommer att bli helt grymma till våren! Dagens distans fick avsluta en bra träningsvecka, två "vilodagar" (läs heldagsmöten i Stockholm) till trots. Bland annat ett snabbdistanspass som fullständigt mosade sönder benen och ett FTP-test. Monarken är jag fortfarande inte riktigt kompis med, men det blir lite bättre för varje pass. Frystejp är bra.

Kommentarer