Bra träningsveckor

Jag väntar fortfarande med spänning på mitt träningsprogram. Har haft några riktigt bra träningsveckor med cirka åtta timmar träning per vecka. Av dem är cirka sex timmar cykling och resten styrketräning. Sex timmar är naturligtvis inte särskilt mycket i tid, men jag känner att de flesta passen är av bra kvalitet och nästan alla är intervallpass, vilket jag tror är nyckeln för mig som har begränsat med träningstid.

Merparten av mina intervallpass är tröskelpass av olika längd. Allt från 10-20 minuter och olika till antalet. Beroende på intervallernas längd varierar den watt jag klarar att ligga på. Jag känner att jag successivt blir starkare, men det går lite långsammare än jag hoppats på. Troligtvis har jag haft lite orealistiska förhoppningar om hur snabbt det skulle gå att träna upp mig. Det är otroligt svårt att förstå hur mycket stryk kroppen tagit av både graviditeten i sig, men kanske främst foglossningarna som tvingade mig till total vila i flera månader.

Min styrketräning har gjort mer märkbar effekt och det är en av anledningarna till att jag gillar att "gymma". Det går snabbt att träna upp sig vad gäller ren muskelstyrka. Jag har fortfarande främst fokus på coremuskulaturen, men kör också en del rygg, axlar och armar. Jag kör även ett par övningar för höftpartiet som även ger en del benstyrka, men inga rena benövningar eftersom jag fortfarande har problem med den fog som smärtade mest under graviditeten. Jag har faktiskt bokat tid hos min sjukgymnast för att få råd just vad gäller foglossningen. Jag är så rädd för att förvärra den. Som tur är smärtar den inte alls då jag cyklar, däremot när jag lyfter barn, städar, handlar och annat som inbegriper lyft. Men också promenader känns mindre bra. Att springa tänker jag inte ens på.

Annars närmar sig julen med stormsteg. Jag tycker att vi lyckas hålla julförberedelserna på en lagom nivå i år. Jag vill verkligen inte köra järnet rakt in i väggen och vakna på julafton med halsont och feber. Det viktiga är ju ändå att barnen tycker det är mysigt och spännande, att man hinner och orkar umgås med de som är närmast och att man hinner andas ut och samla kraft inför vintermånaderna som kommer.

Kommentarer