En bra vardag

Det är en grå, blåsig decemberdag ute. Inne lyser adventsstakarna, tystnaden är skön och värmen från ugnen är go. Signe sover gott i sin vagn utanför fönstret och jag bakar bröd och mjuk pepparkaka. Har också hunnit med ett tjugominuters corepass på morgonkvisten. Tar mig en snabb kopp kaffe och hjulsnurrar lite innan Signe vaknar. Sen stänger jag datorn igen. Den passar inte in en dag som denna.

Tänker att så här vill jag ha det för alltid. Baka bröd och ta hand om barn. Tända en brasa inför att
Ulf kommer hemcyklande från jobbet och är frusen. Träna en stund i garaget, äta en nyttig sallad och sen mysa i soffan. Det är en bra vardag helt enkelt.

Det finns inget i mitt arbetsliv som jag saknar just nu. Jag har allt jag behöver här hemma. Och inte minst så slipper jag kontorslivet. Jag är inte skapt för att sitta på möten, framför datorn och i telefon. Vem är det? Jag behöver använda min kropp, bli trött i mina muskler och få frisk luft. Jag önskar att jag inte hade en krona i studielån, utan kunde börja från början och välja om, välja nytt.

Nu är kaffet slut och brödet snart färdigjäst. Min lilla tös borde vakna snart. Dags att stänga datorn.

Kommentarer