Borlänge tour

Nyss hemkomna från Dalarna och tredagarstävlingen Borlänge tour, kan vi summera en intensiv, svettig, skitig, rolig, utmattande och upplevelserik första längre tur med husvagnen. Vi åkte upp på onsdagen, tränade på banorna på torsdagen och inledde tävlandet på fredagen. Sent söndag kväll kom vi hem med två trötta barn, tre ton tvätt, två smutsiga cyklar och ett berg av andra saker att ta hand om. Puuuh är bara förnamnet...

Men kul har vi haft! Och att ha kul ger livskraft och energi i det långa loppet. Hjalmar har cyklat som en galning hela helgen och lärt sig massor. När jag såg honom  luta ut sin lilla rumpa bredvid sadeln i en sväng, brast nästan mitt mammahjärta av stolthet. Det där tränar jag på nu - 35 år gammal - han är fyra! Ulf fick ett fint långlopp på lördagen då han körde Mellsta MTB Maraton och gjorde en jättestark insats. Han stred om andraplatsen med tre andra, men fick se sig knappt besegrad på mållinjen. Mycket rafflande slut på 45 km jakt i sol och tryckande värme. Skönt besked att han är på väg tillbaka efter sina förkylningar i vinter.

Spurtstrid

Jag körde själva touren som består av tre deltävlingar. Vi inledde med en 700 meter lång sprint på fredagkvällen. Där gick det inget vidare för mig i det individuella kvalet, men något bättre då vi körde ett gemensamt heat. Vi var bara fyra i D30, så samtliga var med i finalen som vanns av Malin Tindberg. Jag imponerades av hennes startsnabbhet och känner att det är något jag absolut vill och ska bli bättre på!

Inför lördagens XCO på 2x6 km ledde Malin med ca 10 sek (inkl de bonussekunder hon fick i sprinten). Banan bestod av flera riktigt tuffa uppförskörningar och var krävande, inte minst i den tryckande värmen. Jag hade som plan att starta kontrollerat för att inte ta slut och, om jag kunde, lägga mig bakom Malin och låta henne bestämma fart. Jag lyckades följa min plan och då hon fick lite strul vid ett konstruerat hinder, kunde jag smita förbi och sedan hålla ifrån. I mål var jag 25 sekunder före Malin och några minuter före de andra i klassen.

Det innebar att jag fick starta söndagens XCC i den lila ledartröjan. En ny upplevelse! Etappen bestod av en något mer teknisk bana på 2x3,5 km. Jag visste att det skulle bli en jäkligt tuff kamp mot Malin, men också mot flera riktigt bra tjejer i D40 som startade samtidigt som oss. Innerst inne var inte min största förhoppning att vinna klassen, utan att vinna startfältet. Och jag lyckades! Malin tog förväntat ledningen och jag la mig
planenligt tätt bakom. Hade tänkt ligga kvar bakom hela första varvet, men kände mig stark i en lång grusbacke och testade att gå förbi och ifrån. Fick några meter som jag sen kunde dryga ut. Såg aldrig röken av någon från D40 och gick i mål som en något överraskad men överlycklig segrare av startfältet och min klass D30.


Överraskad och lycklig fick jag ledartröjan med mig hem
 

Pallen D30


Pallen D40


Min underbara lilla familj
 


Kommentarer

  1. Men! Var det inte du som var så jäkla ruggigt snabb på bland annat mörksuggan förra året? :-) Roligt att hitta din blogg och grattis till ett fint Borlänge tour :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helena! Förra året tävlade jag inte alls eftersom jag var gravid och fick barn i augusti. Du tänker nog på min klubbkamrat Sandra Backman. Kul att du hittat hit och tack för gratulationen! //Nellie

      Radera
  2. Grattis! Grym taktik och form :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar