Nytt upplägg från Aktivitus

Den här veckan har jag börjat träna efter mitt nya upplägg från Aktivitus, vilket gäller från och med denna vecka och 16 veckor framåt. Upplägget är gjort efter mina förutsättningar, testvärden och mål och därmed helt anpassat efter mig. Det innebär bland annat att antalet distanspass inte är så många (cirka 1/vecka) och att distanspassen inte är så långa som cyklister vanligtvis kör. Däremot kör jag inte lågintensivt, utan i anaerobisk pulszon, vilket är zonen strax under mjölksyratröskeln.
Vad det finns gott om i mitt program är högintensiva intervallpass och det är också vad jag kört många av under vintern, vilket gett bra effekt. Det nya programmet är också anpassat efter de tävlingar som jag planerar att köra. Än så länge har jag cirka tio tävlingar inplanerade under perioden, men inspirerad av H12, så hoppas jag att det blir nån mer. Är framförallt sugen på att köra nån mer tävling i Danmark och funderar både på Hells on Wheels och Hot cup. Närmast i tiden ligger X-cup deltävling 2 och därefter Borlänge Tour.
Den här veckan tränar jag lite extra hårt, eftersom det är tävlingsfritt den här helgen. Har hittills kört två ganska tuffa intervallpass och ett 2,30 h MTB-pass. Idag är det vilodag för benen och har därför bara kört bålstabilitet och överkroppsstyrka i garaget. Kände mig trött i kroppen och nu efteråt så känner jag mig rejält sliten, så vilodagen var helt klart välbehövlig.
Just vilan/återhämtningen är det som både jag och Ulf upplever är svårast att få till när man är småbarnsförälder, men samtidigt försöker få till relativt mycket och givande träning. Det hade varit intressant att veta hur mycket mer träningen gett om man hade haft möjlighet att vila så mycket i samband med träning som rekommendationerna säger och hur det hade påverkat känslan i kroppen.

Just nu är det mycket fokus på att få till den här tjejens kvälls- och nattrutiner, vilket vi misslyckats med hittills.

Kommentarer