Bergspris och beachhäng i Karlstad

Så är då vår julitour äntligen börjat! Vi har planerat den sedan mörka vintern... sol i Karlstad, fjällvidder i Funäsdalen och björnar i Dalarna. Rutten och upplägget har förändrats lite under våren, bland annat har Norberg bytts mot Alingsås och Långlopps SM.

Karlstad har levererat och bjudit på sol i ofantliga mängder sedan vi kom hit i onsdags. Befinner oss på Bomstad-Baden camping och har lyckats boka in en plats femtio meter från stranden. Att vara här är ett äventyr för både oss och barnen... här finns allt! Vi har haft några otroligt mysiga dagar och som grädde på moset lyckades jag kamma hem en förstaplats på Solstaloppet igår och Ulf körde in som tredje man i H45 och gjorde ett riktig kämpainsats trots att han varit förkyld så länge och missat massor av träning.

Solstaloppet var ett fint arrangemang med cirka 400 startande. Vi körde tävlingsklass 60 km och bjöds på en bana med ganska mycket grusväg och en del partier med otroligt fina stigar. Just stigkörningen var sådan som man bara blir lycklig av. Berghällar, små drops, kurvor... förhoppningsvis lyckas arrangörerna jobba in mer stig i framtiden. Möjligheterna i skogarna runt Karlstad känns fantastiska. Vi startade på torget i Karlstad och fick poliseskort ut ur city. Som vanligt gick masterstarten allt annat än lugnt och jag hade inledningsvis en norska framför mig. Gick om henne i en liten grusbacke och kände att hon inte lyckades gå med. Vi körde sedan två varv á 30 km som tillsammans gav cirka 550 höjdmeter.

En bit in på varvet körde vi uppför en slalombacke - Bryngfjordsbacken. Där hade arrangörerna lagt in ett bergspris. Bästa herr- och damtid uppför backen helt enkelt. De använde sig inte utav chiptidtagning, utan deltagarna fick ladda upp sin tid på Strava. Ett nytänkande och spännande koncept! Det var dessutom bra publik och fullt ös i backen, så jag tyckte det var riktigt kul!

Gick in på tiden 2.20.51. Cirka fem minuter före tvåan och 21 minuter efter vinnande herre, Johan Landström. Lyckades trampa uppför slalombacken snabbast av tjejerna, så jag kammade faktiskt hem mitt livs första bergspris. Tyvärr kunde jag inte hämta ut det, eftersom utlottning av priser och utdelning av bergspris skedde på ett uteställe i stan på kvällen . Då satt vi och åt Scandics grillbuffé med Gunnel och Verner, som var uppe för att passa barnen.

Som vanligt fick vi sällskap i start- och målfålla av andra grönsvarta CKX:are. Det är väldigt trevligt att stöta på klubbkompisar på tävlingar runt om i Sverige. Att prata tävling, träning och cykling i allmänhet är ju nåt av det roligaste som finns! Alexander Lapanje var dessutom snabbaste kille uppför den slalombacken (men missade Stravauppladdningen) och körde in på en sjundeplats totalt. Både han och hans sambo Sandra Backman har utvecklats imponerande starkt de senaste åren och jag fick en del goda råd efter målgång, som jag tar med mig.

Strandflicka

Hjalmar hyrde trampbåt och mamma fick trampa

På lekplatsen innan avfärd till tävlingsplatsen

Ulf blev nöjd - vi fick ett Thule cykelställ med oss hem

Kommentarer