Cyckellycka för alla i Rörbäcksnäs

Mulet och regnrisk sa prognosen. Strålande sol sa verkligheten när vi vaknade imorse. En rejäl frukost i magen, en matsäck som hette duga i kylväskan och cykelkläder på. Rörbäcksnäs, vårt cykelmecka på jorden, here we come!

För några år sedan var vi nästan själva på gräsplätten bakom skolan. Nu hade vi sällskap från första stund. Av alla från elitmotionärer med vasatopplaceringar till barnfamiljer och äldre cykelnybörjare. Alla kan cykla här. Rörbäcksnäs IS har under ett antal år gjort ett fantastiskt arbete med att skapa ett antal cykelleder där det finns alternativ för alla. Nytt är dessutom en Pumptrack där barnen hade riktigt kul (det utesluter såklart inte att även vuxna kan trampa runt).


Klockan 12 såg gräsplätten ut så här... hur blir det på torsdag???
 
När vi packade ur bilen och jag gjorde mig klar för min runda, kom bröderna Andersson/Roth från vår klubb. Det är så häftigt att vi träffade dem just här för några år sedan. De blev intresserade av CKX och blev sen också medlemmar. Därefter har vi stötts på i allehanda cykelsammanhang och de är numera med sitt engagemang centrala figurer i vår klubb.
 
Jag fick första skiftet och körde den 30 kilometer långa Vallsjörundan. Det blev ett fantastiskt bra och rejält hårt träningspass och precis enligt mitt träningsprogram. Men framförallt fick jag 30 kilometer cykellycka. Single tracks med flow genom lingonris, vitmossa, längs med sjöar och uppe på åskammar. Stenpartier och små backar som är utmanande, gruspartier med milsvisa utsikt... det är helt enkelt grymt! Jag känner också en klar förbättring i min cykelteknik jämfört med när jag körde här senast 2012, vilket gjorde mig riktigt lycklig.
 
Ulf körde sedan samma runda som mig och fick även han ett riktigt bra pass. Under tiden som vi cyklade hade Hjalmar fullt upp i Pumptrack-banan, i skaterampen eller vid gungorna. Med de förbättringar som gjorts på området de senaste åren är det inte längre svårt att ha med sig barn som ska hållas glada medan föräldrarna får gå loss i skogen.
 

Hjalmar tyckte det var riktigt kul att cykla på den nya banan.



Den här tjejen kröp loss bland alla prylar, däck och cyklar.


Supernöjda, slitna och kaffesugna körde vi inom Fjällbagarn på vägen hem och fick med oss äppelpaj med vaniljsås till stugan. Så gott!

Kommentarer