Långloppet man inte missar - Snapphaneturen

Hovdala i Hässleholm har en speciell plats i mitt cykelhjärta. Inte bara för att det är sanslöst fint cykling här, utan också för att jag har så fina minnen härifrån... kaffe i kvällssolen efter en långtur med Ulf, körningar i min favoritdunge (Solhemsdungen såklart), X-cup drabbningar... Hovdala ÄR mountainbike för mig!

Idag var det dags för Snapphaneturen. I år valde Ulf och jag att nöja oss med ett varv (40 km) på den tuffa och krävande banan, vilket innebar att vi båda körde motionsklass. Tävlingsklasserna kör två varv och det är riktigt krävande. Vi har inte haft tid och kraft nog att ladda om för ett långlopp på över fyra timmar bara en vecka efter årets urladdning (Cykelvasan). Vi ville dessutom gärna få tid till att njuta lite av dagen också. Det är inte så ofta man hinner prata med folk, äta picknick och ta det lite lugnt. Det gjorde vi idag och det blev en kanondag tillsammans med Annette och Olivia som hjälpte oss med barnen.


Starten går för "Sveriges stigrikaste långlopp"
 
Banan har förändrats en del sedan jag cyklade här senast och några gruspartier har fått stryka på foten för ännu mer single track. Bra har blivit ännu bättre och jag kan inte ösa nog med lovord över den här banan. Efter att ha kört på flera olika banor under sommaren, så tycker jag att Snapphaneturen håller väldigt hög nivå som långloppsbana. Stigkörningen dominerar och den är riktigt fin och omväxlande. Det finns också flera uppförskörningar som är utslagsgivande, vilket jag gillar.

Fick ett småstruligt race och kände inte nåt riktigt flyt. Men, jag tyckte det var skitkul att köra och kunde cykla utan att fokusera så himla mycket på resultatet, utan mer på upplevelsen, vilket var skönt som omväxling till SM och Vasan.

Ulf gjorde ett bra lopp och gick in som åttonde man i motionsklassen på 2,01,08. Jag passerade linjen sju minuter senare (2,08,01) som första dam i korta motionsklassen.

Passade på att testa en ny energiprodukt, WinForce. Jag använde två gel och en Booster under loppet och tyckte att det fungerade superbra! Framförallt de sista fem kilometerna kände jag mig riktigt pigg och det tror jag att jag kan tacka Boostern för.


Den här produkten fungerade riktigt bra!



Hjalmar inledde tävlande med sitt nybörjarrace. Han kämpade väl på det tröga gräset. Tur att en guldglimmande medalj väntade i målfållan.


Annette och Signe
 

Olivia hade fullt upp med våra rackarungar


Så skönt att njuta av pastasallad och kaffe samtidigt som långkörarna går i mål


Kommentarer