Nytt program - julklapp för träningstokig mamma

Lite som julafton för vuxna. Träningstokiga vuxna alltså. Så är det när det nya träningsupplägget kommer. Dels är det såklart spännande att se vad som väntar... vilka gräsligt jobbiga pass har hon lagt in, hur ser det ut med distanspass, vad får jag mycket eller lite av... sen är det såklart också så att de där bokstäverna och siffrorna väldigt mycket styr hur mina dagar och kvällar ser ut de kommande fyra månaderna.

Det plingade i min inbox sent igårkväll. Där var det. Bifogad fil från linda @ aktivitus. Tjohooo!


Det ser spännande ut. Lite annorlunda mot tidigare upplägg. Lite mer tid på cykeln, några fler längre pass, fortsatt väldigt mycket intensitet. Och, ett valfritt MTB-pass i veckan! Det är ett nytt inslag och väldigt kul och motiverande!

Taggad till tusen
Jag ser verkligen fram emot att ta mig an kommande träningsperiod. Jag är så inspirerad! Men först måste jag bli av med en riktigt ruggig dagisförkylning som skapat feta röda streck i träningsdagboken i snart två veckor. Har inte varit så förkylningsdäckad på tio år! Svärfar säger att det är bra att ha en sån där omgång ibland, för då är man mer motståndskraftig flera år framåt. Jag hoppas han har rätt!

Jag gillar ju att träna målfokuserat. Jag har därför klurat ut några mål att förhålla mig till i vinter.

Mål med träningen november-februari
  • Följa Aktivitus träningsupplägg till 100 procent
  • Öka benstyrka och öka uthållighet i musklerna/minska "power drop"
    Både genom cykelträning och styrketräning
  • Bibehålla eller öka VO2max
  • Minst två bålstabilitetspass på minimum 20 minuter/vecka

Test och träningsdagbok
Självklart följer jag upp mina mål. Annars blir det verkningslöst. I slutet av februari blir det därför nytt test för att checka av hur träningen gått. Dessutom skriver jag träningsdagbok så att jag har koll på hur jag följer mitt program och mina mål. Det tycker jag är ett mycket bra verktyg och dessutom är det väldigt tillfredsställande och motiverande att fylla i en träningsdagbok. Ibland är det just det som får mig att klara en sista intervall, en sista minut eller till och med ett helt pass om jag är riktigt trött den dagen.

Kommentarer