Förbättringar av både cykel och cyklist

Snart läggdags. Ska bli så skönt att krypa ner under täcket efter en lång söndag. Vi inledde dagen med ett gemensamt, ganska hårt pass på drygt två timmar på stigarna runt Markaryd. Fick en del fin stigcykling och lite go vårsol. Därefter svärmors husman, kaffe på maten och vila. Sen byttes det till sommardäck på svärföräldrarnas bil och barnen rastades. Hjalmar tränade stoppsladdar så det rök i gruset. En kopp kaffe till och dagen var fullbordad. Nästan i alla fall. Hemma väntade tre timmar tentaplugg. Om ätstörningar och doping. Föga inspirerande.

Tränade på min nya cykel idag. Igår ändrade vi en del inställningar på den och det blev så bra! Fick goda råd av Paul (mekaniker på Cykelmagneten) i samband med en gemensam runda i fredags för att fira hans 50-års dag. Bland annat gällande sadelns position. Jag är helt säker på att de nya inställningar kommer att öka min kraft ut i pedalerna och ge mig en mer avslappnad åkning. Har en del problem med stela, ömma skuldror som jag tror att den nya sittställningen kan råda bot på. Ytterligare småjusteringar ska göras. Roligt pyssel.

Sadelns position ändras på den gröna skönheten

Paul gav mig också en del värdefulla tips gällande min cykelteknik. Det finns mycket att förbättra och även små förbättringar kommer att ge resultat, det är jag säker på. Jag har ju börjat cykla som vuxen och har ingen medfödd talang, så det är bara övning och åter övning som är min melodi. Tur att jag tycker det är verkligt roligt att försöka utvecklas och upplever verkligen att varje litet framsteg är en stor triumf.