Alla har en dröm

Mina bihålor ställer till det. Efter ett jättefint tvåtimmar långt stigpass i måndags mådde jag kanon... superglad över att äntligen vara på banan igen. Men några timmar senare var det kört. Igen. Tryck i huvudet och sjukdomskänsla.

Kontaktade min husläkare igår och trots att han egentligen hade kalendern fulltecknad tog han sig tid för en telefonkontakt. Han förklarade att IM-röntgen i vintras visade att jag har väldigt trånga gångar och att bifåleinflammationen i höstas förmodligen gjort slemhinnor i bihålorna överkänsliga, vilket innebär att hela systemet blivit väldigt lättstört. Jag ska därför börja med kontinuerlig användning av Nasonex och vid minsta känning sätta in avsvällande preparat. Förhoppningsvis hjälper det mig att undvika fler såna här långdragna träningsuppehåll. Jag är otroligt tacksam för att min läkare tog sig tid och hoppas att slippa mer sånt här krångel. Det är ju inte bara träningen som blir lidande... även min familj får ju lida av att jag blir nedsatt och besviken.

Självklart börjar jag tveka på min kapacitet när hälsan sviker. Fick några veckor jättebra träning under inledningen av året och fick med mig bra resultat från testerna i mars. Men av den planerade hårdträningen i april blev det ju som bekant inte så mycket...

Alla har en dröm

Jag bestämde mig inför den här säsongen att köra elitklass. Jag vet att jag har en bit upp till de allra bästa tjejerna. Men jag vet också att när jag är i form och får allt att stämma, så kan jag kriga med tjejerna strax under toppskiktet. Det visade jag både på långlopps-SM och Cykelvasan. Dessutom vill jag få med mig erfarenhet av att köra elitklass till kommande år, då jag fått ännu ett träningsår i kroppen och förhoppningsvis utvecklats ytterligare. Jag vägrar ge upp min plan, trots att jag går in i säsongen på ett katastrofalt sätt.

Däremot får jag backa lite vad gäller vårens tävlingsplaner, ta ett omtag i träningen och försöka förhålla mig till cyklingen lite annorlunda. Frustrationen ska inte få fäste! Jag ska hitta tillbaka till cykelglädjen och jobba med kortsiktiga mål. De långsiktiga målen får kvarstå så länge. Hjulen hinner snurra många varv innan både Cykelvasan och långlopps-SM!

Dalsland XC och Hjalmar cykelkung blir fem år

På lördag är det Dalsland XC. Det verkar vara en fin tävling och vi anmälde oss tidigt. Efter diskussion med min läkare så har jag bestämt mig för att köra om kroppen känns bra, utan sjukdomskänningar. Men jag tar inga risker. Startar jag inte så kommer jag att passa på att heja på Ulf och coacha Hjalmar som då får chansen att köra knatteracet (vilket tyvärr går samtidigt som vårt lopp). Ulf har ju också haft en rejäl förkylning, men har kunnat träna de senaste dagarna, så jag hoppas att han ska få en fin upplevelse i Dalsland.

För övrigt ska det bli fantastiskt att komma ut med vagnen på vägarna igen. På lördag fyller dessutom Hjalmar fem år och på söndag ska han få en riktigt fin överraskning; Liseberg med kusinerna. Det ska bli riktigt kul!

Den viktigaste cykeln är på plats och
den blivande femåringen är på hugget.