Damstart på Lugnet och rallartramp med bergspris

På lördag gör jag min första start i elitklass (tar i trä... inget mer strul, nu får det banne mig vara nog med DNS:er). Det är bara tisdag, men jag känner redan en gott förväntansfull känsla i kroppen. Jag längtar till Lugnet!

Som lite krydda på moset så kör Långa Lugnet en egen start för damernas tävlingsklasser. Vi startar en timme före killarna. I dagsläget är vi tio tjejer i elitklass och totalt 15 i DSport, D30 och D40. Det är alltså en ganska ynklig klunga som ger sig ut på den 61 kilometer långa och tuffa banan. Jag tycker det är konstigt att inte fler tjejer anmält sig. Det här är ju ett försök att utveckla mountainbikesporten.

Det blir oerhört intressant att se hur tävlingen utvecklar sig och hur jag upplever det. Jag har egentligen ingen egentlig bild av hur jag tror att det blir. Har jag tur slipper jag ligga ensam, har jag otur blir det många kilometer i ensamhet, vilket är tufft. Men det har jag varit med om förut, bland annat körde jag väldigt mycket solo på långlopps-SM förra sommaren.

Jag ser verkligen fram emot dagarna i Falun. Det är dessutom Scandinavian Outdoor Games, så det kommer att vara fullt ös och massor av roliga saker som händer på Lugnet.

Efter Långa Lugnet drar vi vidare till Hallby. På söndag går Cykelrallarn och både Ulf och jag är anmälda, eftersom vi har barnvakt som ansluter på söndag morgon. Det blir spännande att se hur kroppen fixar långlopp två dagar i rad, det blir en helt ny erfarenhet. Damklassen i årets Cykelrallarn är betydligt tuffare än förra året (då jag blev tvåa efter Sandra Salinger), så det blir till att kriga rejält. Nytt för året är att det tillkommit ännu ett bergspris, vilket ger två bergspris totalt och ännu mer spänning.