Halvtid - tankar om träning, tävling och utrustning

Hallå, vart tar sommaren vägen? Snart augusti och det känns som ett ögonblick sedan det var midsommar. Men den är tusan så bra där den rusar fram, sommaren alltså (även om den är lite blöt och kylig). Vi är på hemmaplan igen. Efter tävlingar och husvagnsliv. Det är skönt att landa. Dags att summera säsongen so far och ladda om inför sensommarens och höstens utmaningar...

Träning

Träningen gick så bra under senvintern. Samma typ av träning som tidigare år, men mer mängd och hårdare. Wattrekord och bra testresultat. Men sen kom förkylningarna... Plötsligt var säsongen igång, men inte min kropp. Tror framförallt att jag tappat på att inte kunna köra de riktigt korta och högintesiva intervallerna som planerat. Det är ju de som först stryker på foten när kroppen inte känns helt okej.

Så kan det bli. Särskilt med dagisbarn i huset. Bara att gilla läget och gneta på. Det kommer så sakteliga. Har fått vara frisk under sommaren och kan äntligen köra på som jag vill. Känner mig starkare än under våren och det är så jäkla skönt!

Har fokuserat en del på teknik, framförallt kurvtagning och nedförskörning. Det kommer jag att fortsätta med under hösten. Jag har så många minuter att hämta hem.


Tävling

Jag har kört åtta tävlingar än så länge. Ett par färre än planerat. Gör ju min första säsong i elitklass och fick en grymt tuff start på Långa Lugnet där jag slutade sjua. Mest nöjd är jag med Mörksuggejakten som gav mig en sjätte plats, men framförallt en positiv känsla. Fjällturen blev hård på grund av tuffa väder- och underlagsförhållanden, men jag blev så otroligt glad när jag efteråt fick se på Strava att mina nerförkörningar förbättrats rejält och jag fick flera QOM down hill - jiihaaa!

Utrustning

Jag är otroligt nöjd med mina cyklar (Trek Superfly FS 9.9 SL, 2014 och Trek Superfly 100 Elite SL, 2013). Jag trivs lika bra på båda, med det undantag att jag har en bättre lock out för fram- och bakdämpning på 2014-modellen. De är lätta, smidiga och snygga. Tycker det är underbart med 29:er och är lite oroad över vad som händer på den fronten framöver. Har också hittat rätt i mina däckval under sommaren. Har kört ett par blöta tävlingar på Bontrager XR2 som fungerat mycket bra. Min enkla, lite mindre USWE vätskebehållare är suverän och jag ser nästan bara fördelar med att använda den på långlopp. Har en ny Suunto Ambit Peak 3 som jag kommer bra överens med. Var tveksam till fästet på styret i början, men nu gillar jag att inte ha klockan på armen.

Träning med USWE

Annat smått å gott

Jag trivs så bra med att köra i ett team - Team Rudy Project - Suunto. Vi stöttar varandra, ger varandra råd, har kul och vi har dessutom en fantastiskt duktig spindel i nätet - Pelle Nilsson. Jag är stolt över att vara en del av detta duktiga gäng!

Tre av fyra teambrudar - jag gillar laggrejen!

Det är stor skillnad mellan Elit och Veteranklass inom damcyklingen. Och jag är glad över att jag tog steget. Det är mycket hårdare och tuffare, men också mycket mer utmanande och lärorikt.

Det är svårt att hitta den där balansen. Att träna tillräckligt mycket (för att själv känna mig nöjd), men också hinna och orka med familjen, hemmet och jobbet/skolan... det är min största utmaning.

Framåtblick

Mitt fokus kommande veckor/månader är Cykelvasan, Snapphaneturen och långlopps-SM. Men jag vill också köra Finnmarksturen, vi får se om vi får ihop det. Dessutom går ju flera andra kul tävlingar under hösten, exempelvis Karlstad XC och Västgötaloppet, som lockar. Självklart planerar jag också att köra så mycket X-cup som jag kan. Träningen präglas såklart av de viktigaste tävlingarna. Just nu är Vasan i fokus. Det hade varit galet kul att vara i form den 15 augusti.