Nöjd sexa i bra startfält på Mörksuggan

En del går på krogen. Andra på spa. Vi åker på cykeltävling när vi har barnvakt. Vid ett par tillfällen under dagens 73 kilometer dammrejs i tryckande hetta ifrågasatte jag starkt om vi är vid våra sinnes fulla bruk. Jag tror (vet) att jag inte var ensam. Det var många som led i Rättvik idag.

Vi campar på Ore Fritidsby i Furudal, några mil från Rättvik. En lugn liten camping mitt i den magiska dalanaturen. Mina föräldrar har plats några vagnar bort. Det var där våra troll tillbringade dagen. Det var riktigt roligt att åka på tävling utan barn. Man hinner ju prata med folk!

En rullatur i skogen runt Furudal.

Många av de bästa kvinnliga långloppsåkarna startade i Mörksuggejakten idag. Vi fick alla stå i fålla 1, vilket är rättvist. Det är otroligt skönt att slippa lägga in cykeln i fållan en timme innan start, utan i lugn och ro få värma upp och förbereda sig. Starten gick bra och jag låg bra med när bilen släppte fältet och vi påbörjade den 2,5 kilometer långa klättringen upp till Vidablick. Har i efterhand förstått att jag lämnade ungefär halva elitklassen bakom mig i backen. Det hade jag inte alls koll på där och då och fick inte någon gång under loppet information om vilken placering jag hade. Kom ikapp Angelika Edvardsson på toppen och kunde snart gå ifrån henne. Såg därefter inte någon annan kvinnlig åkare förrän ett irriterande misstag i en sandbacke några kilometer från mål... men det återkommer jag till.

Jag tycker att Mörksuggejakten är ett fint lopp. Mycket folk längs vägen som hejar på och många trevliga medcyklister. Rejält tuffa backar och en del fina stigar. Lite väl mycket löst material på grusvägarna, men det får man ta. Jag var inte den enda som sladdade lite i kurvorna idag.

Kände mig starkare än på Ränneslätt. Efter knappt två timmars körning var jag 6,50 minuter efter slutsegrarinnan Jennie Stenerhag. Men tröttnade, fick lite krampkänningar och hade svårt att orka hålla fart. Tappade stinget lite när jag blev ensam i skogen ett tag, men fick ny energi när några killar kom ifatt och jag bestämde mig för att jaga med. Tyvärr klarade jag inte en brant och lös sandbacke i slutet av loppet och plötsligt tryckte sig Ivanda Eiduka förbi mig. Försökte gå ifatt, men hade inte tillräcklig ork. Blev ändå jättenöjd när jag gick i mål och fick veta att jag blev sexa. Elva minuter efter Stenerhag som vann före Hanna Bergman och Ferner.

Som vanligt flera bra prestationer av Team Rudy Project - Suunto och av Ulf i H40. För resultat >> Sandra kraschade rejält, men kämpade sig i mål. Det var starkt.

Noterade mitt högsta epoc nånsin idag - 589 ml/kg. Det säger mig att jag klarade att ta ut allt som fanns idag. Nu väntar en vecka träning i skogarna runt Rättvik, sen bär det norrut till Härjedalen.

Extremt nöjd med min utrustning idag. Cykeln fungerade perfekt
och jag stortrivs med min USWE.

Hjalmar körde Lilla Mörksuggejakten igår.
Här med sin Funäskompis William.

Full fräs hela dagarna. Här Signe och morfar.