Västagötaloppet - pallplats och cupfyra

Det har gått två veckor sen SM i Ånnaboda. Två stressiga, trötta veckor med mycket jobbfokus och halvhjärtad cykling. Men jag kände ändå att jag ville få ett riktigt avslut på både Långloppscupen och säsongen, så jag gjorde en sista kraftansamling på Västgötaloppet i Ulricehamn igår. 72 km okänd terräng. Mestadels skogsväg med inslag av lerhål och några backar skulle det visa sig.

Inför den sista deltävlingen i cupen (och fyra av åtta lopp) låg jag femma. Mina mål för dagen var  att avancera till fjärde plats i cupen, men framförallt att ta en pallplats. Jag var helt enkelt jäkligt sugen på att göra en riktigt bra säsongsavslutning!

Det var ett bra startfält med 13 startande i elitklass. Jag gjorde min bästa start för året, men tappade placeringar i den sega startbacken. Nådde toppen som fyra. Mina lår bara skrek och jag kände direkt att min kropp inte var som vanligt, svag och energilös, och jag funderade på om jag skulle klara att fullfölja. Men, så plötsligt kom jag ikapp Julia Karlsson, gick om och ifrån. Låg alltså plötsligt trea och tänkte "va fan, jag har pallplats, nu krigar jag så länge jag kan". Skymtade Sandra Salinger framför mig vid något tillfälle, men klarade inte att få kontakt. Kan konstatera via Strava Flyby att jag låg väldigt nära henne i över en timme, men att hon sen successivt drygade ut sin ledning till cirka två minuter, vilket också höll sig in i mål.

Hade följde med Ulf en stor del av loop ett, sen fick han tyvärr bryta. Jag fick däremot mer kraft under loppets gång och i de sista stigningarna kände jag mig faktiskt ganska pigg. Men det var ändå en riktigt skön känsla att nå upploppet, höra barnens hejarop och speakern som välkomnade mig in som trea i årets sista långlopp. Nu är det höstvila och det är skönt! Jag är mätt på långa resor, gel, pastaladdning, nervositet och smärta.

Jennie Stenerhag vann i vanlig ordning. Sandra Salinger var ännu en gång lite för stark för mig. Men jag fixade båda mina målsättningar för dagen och måste därmed vara nöjd. Samtidigt är jag hungrig! Jag vill ta det där lilla steget som fattas för att vara med på riktigt, i varje start, i alla förhållanden, mot alla de bästa.

För tävlingsrapport och resultat >>

Det blev en väldigt bra dag för CKX och för oss i Team Rudy Roject - Suunto. Martin Wenhov vann H50 och hela cupen, vilket är otroligt starkt och Alexander Lapanje tog en välförtjänt pallplats i H40. Jag fick min pallplats och fick göra Sandra Backman sällskap när totalcupen prisades. Är inget fan av pallbilder, men jag är rätt nöjd med min och teamets gårdag, så den här gången går de igenom filtret...


Västgötaloppet och min andra pallplats i elitklass.

Långloppscupen 2015.
Jennie Stenerhag, Ivanda Eiduka, Sandra Backman och jag.
 
Martin Wenhov vinner H50 och cupen.
 
Alexander Lapanje tar tredjeplatsen i H40.
 
Här är en lite filmsnutt från när vår lilla klunga blir passerad av regerande svenska mästaren...