Första racet på Wilier 101X - i sol och korta ben

Idag var det premiär för en massa saker... tävlingssäsongen 2016, korta ben och min nya Wilier 101X. Det blev en bra premiärdag. Av den utlovade snön blev det sol och skogen i Ängelholm var underbar. Som vanligt var X-cup arrangemanget ytterst proffsigt och banan superfin. Och som vanligt var det också otroligt roligt att träffa alla MTB-lovers igen efter vintern.

En Wilier 101X kompletterar Juliana Joplin perfekt

Följer du Hjulsnurr så har du koll på att jag ska köra på en heldämpad Juliana Joplin i år. Den röda godingen väntar just nu på 2017-års framgaffel från Fox, så hon är inte raceready än. Nu är det så himla fint att jag också har lyxen att cykla på en hardtail. Det har jag inte gjort förut och det känns otroligt spännande. Jag har hunnit träna på min Wilier 101X tre gånger och är så imponerad. Den är väldigt kvick (jag hinner inte alltid med...), accelererar grymt bra och är lätt att hantera. Den cykeln kommer att lära mig massor!




Dagens snurr
  • Starten. Jag hade bestämt mig för att starta hårt och det lyckades jag med. Låg med jättebra hela första varvet.
  • Stunder av visst flyt trots att banan var krävande och minst sagt omväxlande.
  • Att tävla på en hardtail - ovant men roligt!
Dagens fnurr

  • Att jag inte orkade hålla i så bra som jag hoppats på. Men jag vet att jag inte tränar för den här typen av tävlingsform och bana och jag vet att det är några veckor kvar tills jag verkligen vill cykla fort. Så jag väljer att inte tänka mer på det.

Signes premiärrace

X-cup är en träningstävlingscup som arrangeras av ett gäng klubbar i södra Sverige. Tävlingarna körs på varvbanor där körtiden är 60 min + avklarat varv. Det finns dessutom en barnklass. Hjalmar, som lider av prestationsångest, var nervös innan start. Men han hade längtat efter att få köra cykeltävling igen. Jag är så glad över att hans tävling gick jättebra och att han klarade att ta det lugnt och fint. Signe sparkade sig runt på sin balanshoj och fick sin allra första medalj. Det är stort!

Första dam - men 60 gubbar före

Hann som enda tjej köra fyra varv och fick en sluttid på cirka 1 h 20 minuter och blev därmed snabbaste kvinnliga åkare av de 33 som körde. Hade dock 60 gubbar före, några för mycket tycker jag nog. Totalt körde cirka 330 cyklister och en hel skock barn. Riktigt bra!

Och nu bränner det brutalt i mina ben. Ser fram emot morgondagens gympass i gryningen, då ska musklerna få lite omvårdnad. Sen väntar en vecka med några riktigt hårda pass. Älska MTB!







Kommentarer