Från regn och sjuk till sol och glad ciclista i Spanien

Myscykling

Att bli cyklist och skaffa barn samtidigt innebär att möjligheten att åka på träningsresa utomlands är begränsad. Det är många gånger som jag varit sjukt avis på alla som pumpat ut bilder från soliga cykelresor på sociala medier under de senaste åren. Men så kom då dagen när det faktiskt var dags för oss! Att vi dessutom kunde kombinera cykel med en del annat gjorde inte saken sämre.

Vi har haft en fantastisk vecka i sydspanska pyttebyn Montecorto. För det har varit bra, trots viss otur med väder och sjukdom. De första dagarna var regniga och kalla. Och kallt regn i bergen ställer till det. Hur stor viljan att cykla än är. De första dagarna var jag dessutom sjuk. Jag trillade över kanten kan man säga. Hade en galet pressad vecka innan vi for iväg och åkte på lyngit. Var såklart extremt besviken, men repade mig och fick två riktigt fina cykeldagar, som dessutom lyckades tajmas med att solen kom tillbaka.
Också skulle jag också få vara med och leka - jippi!


The beast - en meditativ tramptur uppför berget

Den första turen gick genom storslagna Sierra de la Grazalema - ett bergsområde med varierad och fascinerande natur. Vi gjorde flera klättringar, men en av dem var mer utmanande än de andra: The beast. Det här är en fin backe på 14,7 km. Det tog mig en knapp timme och jag fick en fin körning som stundtals var så vacker och tyst att det nästan blev meditativt att metodiskt trampa sig uppåt.
Jag och Ulf och hans järnhäst

Fredrik och Jessica, glada och trötta efter The beast


Den andra turen inleddes med ännu en rejäl klättring på cirka en timme. Även den var helt fantastisk och den gjorde vi i samlad trupp; Ulf, Fredrik, Jessica och jag. Det var mysigt. Sen tog vi oss vidare ut på landsbygden och trampade genom böljande jordbruksmark med stora olivlundar och massor av blommor. Såklart blev det också läge att stanna för cykelkaffe och energiintag.
...det här är livet!

Ulf fick en bra cykelvecka!

Kaffe i Grazalema


Hellre uppför än utför!

Jag cyklar vanligtvis inte så mycket landsväg, men det var roligt, även om jag inte är superförtjust i serpentinvägar nedför. Uppför däremot, det älskar jag. Har allt en liten förkärlek till bergsmiljöer. Körde på en lånad järnhäst, men det gick bra och det var en bekväm lösning.
Samling på torget inför sista cykeldagen

Sammantaget blev det en bra vecka, även om det blev väldigt mycket mindre cykling än jag hoppats på. Men den spanska landsbygden imponerade och vår by var så otroligt mysig, så jag är ganska säker på att vi återkommer. Är du intresserad av att läsa mer om Montecorto och vår cykelresearrangör Andalucian Cycling Experience? Jag länkar >>

No words needed...





Kommentarer