Man kan bli tvåa och vara jäkligt nöjd

Foto: IamBalog.com
Det var lite kärvt mellan mig och cykellivet under några dagar efter kollapsen i Skövde förra helgen. Det var en otäck upplevelse som jag behövde lite tid att bearbeta. Har varit väldigt trött och har enbart ägnat mig åt återhämtningsträning under veckan. Jag har också varit väldigt osäker på om jag ens ville köra dagens X-cup #3, men bestämde mig i fredags för att göra det.

Jag satte dock bara upp "feel good"-mål inför dagens tävling:

  • Jag ville ha roligt, både under tävlingen, innan och efter.
  • Jag ville genomföra loppet kontrollerat, från start till mål.
  • Jag ville få en bra känsla på min Wilier 101X - hardtail på den tekniska och ojämna banan.
Bockeboda var mountainbikecyklisternas dröm idag. Snustorra stigar, men tuffa. Detta kan vara min favoritbana och arena. I varje fall under dessa förhållanden. 

Min Wilier 101X är så lätt och kvick

Jag ställde mig medvetet lite längre bak i starten. Jag ville verkligen göra mitt lopp idag och bara fokusera på mina mål. Det blev trångt och bökigt på första varvet, vi som stod en bit bak tappade lite tid mot de som stod längre fram. Men det gjorde inte så mycket. Jag plockade ett par tjejer under första varvet och kom successivt in i ett ganska bra flyt.

På andra varvet blev det lugnare och jag hade kul. Hinder som jag för ett par år sedan fruktade, är inte längre lika svåra. Jag gör bättre vägval och klarar att köra något snävare och tightare. Jag var lite orolig för hur jag skulle klara att hantera en hardtail på den här typen av bana, men det gick bra, även om jag behöver träna mer på att hålla fart i stökiga partier. Jag är extremt nöjd med hur min Wilier 101X svarar i backar och i acceleration. Hon är så lätt och kvick! Vi har haft en del bekymmer med däck på sistone och Ulf sliter sitt hår för att göra det så bra som möjligt för mig. Idag körde jag på Rocket Ron fram (1,2 bar) och Racing Ralph bak (1,4 bar) och det funkade riktigt bra. Kör kanske denna uppsättning på Lugnet.

Jämnaste racekurvan nånsin?

Lyckades med mitt mål att köra kontrollerat. Kolla in pulskurvan, en så jämn tävlingskurva har jag aldrig haft. Ligger relativt högt i puls under större delen av loppet, men inte så högt att jag bränner ut mig. Det känns bra att jag åter känner att jag kan kontrollera mig och min vilja.



Foto: Frank Olsson

Man kan bli tvåa och vara jäkligt nöjd 

Jag fokuserade inte på resultatet idag, men blev ändå glad när jag fick se att jag faktiskt kom i mål som andra dam och bara 1:20 minuter efter. 

Har verkligen haft en fantastisk cykeldag. Det är så roligt att prata med alla, ungarna älskar det och det är helt enkelt det perfekta helgnöjet. Tyvärr var det en kille som skadade sig illa idag. Ulf avbröt sin tävling för att hjälpa honom. Jag hoppas att den skadade killen är okej!

För information om världens bästa X-cup och resultat se www.xcup.se

Kommentarer