LIVI, Bergslagen Cycling och Ånnabodaveckan

Röd 5 

Jag är en sån som kan planera ihjäl mig. Den här veckan, kallad Ånnabodaveckan, var inte planerad. Den bara blev. Sprungen ur en hastigt utslängd tanke, en bra väderprognos, ett gäng sparade semesterdagar och längtan efter en lugn vecka med barnen.

Vi stannade alltså kvar i Ånnaboda efter SM. På obestämd tid liksom. Utan planer, måsten och träningsscheman. I sällskap av mina föräldrar har vi haft campingplatsen för oss själva. Vädret har varit sagolikt och vi har verkligen kunnat njuta av husvagnslivet när det är som allra bäst.


Bergslagen Cycling

Vi har såklart varit ute och trampat lite på rundorna som ingår i Bergslagen Cycling. Årets SM-bana innehöll ju en del fina stigpartier, men det finns så mycket mer häromkring. Jag körde en runda idag som innehöll rejält tekniska partier blandat med flowig stig och grusväg. Superrolig cykling, men jag tror att det kan bli så mycket bättre om man vet hur man kan kombinera de olika rundorna för att få mer bra stig och lite mindre grusväg.

Personlig prestationsprofil - test på LIVI

Jag har vid flera tillfällen tidigare gjort tester för att få veta olika värden, exempelvis tröskelpuls och syreupptagningsförmåga. Den här säsongen har jag inte haft några aktuella testvärden att utgå från, vilket ändå har fungerat bra tycker jag. 

Eftersom jag är en nyfiken själ, vansinnigt intresserad av hur jag kan optimera min träning och i slutändan min prestation, så har jag under en period sneglat på LIVI - Idrottslaboratorium vid Högskolan i Dalarna. Deras verksamhet har dock varit begränsad till landslagscyklister och proffscyklister. Så gissa om jag blev eld och lågor när de nyligen öppnade upp även för andra. Men å, hur skulle jag få till en testdag i Falun??? Så dök då tanken på Ånnabodaveckan upp och... jamen, såklart, vi gör en liten avstickare norröver till cykelmeckat! 

Via Toppfysik köpte jag en så kallad Personlig prestationsprofil, utifrån vilken min träning kan optimeras. Testet, vilket bestod av tre delmoment, gjorde jag igår eftermiddag och jag väntar nu med stor spänning på den analys som personalen på LIVI gör och som de ska presentera för mig via ett Skype-möte. 

Det var spännande att vara i den professionella miljön på LIVI. Nästan lite andäktigt faktiskt. 





Med mamma, pappa och Helge i blåbärsriset

Hjalmar på Rusakulan

Klätterungar

De mina







Kommentarer