Sol, skog och mycket sadeltid - och om det här med barnidrott

Startledet inför första starten ringlar sig fram på stigen

Trött familj ikväll. En svettig heldag i solen och skogen tar ut sin rätt. Vi drog hemifrån redan sju. Rattade ner till Ängelholm för den andra deltävlingen i X-cup. Väldigt lyxigt med tävling hemmavid! Ulf startade 9.00, jag 10.15 och barnen 11.30. Gunnel och Verner var på plats och hjälpte oss, så det blev en bra dag där vi båda kunde värma upp/reka bana och sen också vara med på barnens race.

Verner och Gunnel fikar med barnen

Bättre totalplacering, men jag har mer att ge

Mina främsta mål för dagen var att pressa mig hårdare än jag gjorde på förra X-cup och att få en bättre totalplacering. Jag klarade att ligga på hårdare och hade 52 minuter över tröskel. Men, gick ändå i mål med känslan av att ha mer kvar att ge. Var lite förvirrad när jag körde, så jag trodde att jag gick in för varvning, när jag egentligen gick in för målgång. Kanske jag hade kunnat pressa lite mer om jag insett att jag körde mitt sista varv, men jag vet inte. Det är nåt med mig och dessa X-cup banor som inte känns 100. Jag får ut mer av min kropp när jag kör långlopp. Men jag är lite mer nöjd nu när jag haft tid att analysera loppet och kan se att jag faktiskt kör hyfsat jämt med starka killar och förbättrar min totalplacering rejält. 42:a idag, 65:a senast. Gick in som första dam, minuten före Jessica Bengtsson, som alltid är stark på den här typen av banor. Men vi var alltför få tjejer idag. Hoppas på fler till nästa X-cup som går på min favoritbana: Vallåsen.

Ulf, och fler med honom, hade problem med pollenallergi idag, men han kämpade på bra och gick in som 51:a. Barnen hade en fin bana, kanske lite för svår för de minsta, men rolig för de lite större barnen. Både Hjalmar och Signe var nöjda och glada efteråt och mycket nöjda med att avsluta tävlingsdagen med varsin rejäl glass. Samtidigt trampade jag hem över Hallandsåsen. Det var riktigt fint att kunna cykla hem från X-cup. Totalt blev det mycket tid på sadeln idag - helt underbart!

Redo för race

Nöjd cykeltjej

Positiv, glad, härlig känsla - det är vad barnidrott handlar om

Hjalmar har fått testa fotboll i några veckor och jag är ganska förvånad över att jag inte får riktigt samma känsla när vi är på fotbollsträningen. Han är bara sju år, men redan lite av en "förlorare", eftersom han inte är lika duktig som de pojkar som tränat sedan de var fem. Det verkar handla mycket om att vinna, även på de här små killarnas träning, snarare än att alla ska ha roligt. Jag är helt övertygad om att detta inte är specifikt för just den klubb och det lag som Hjalmar tränar med, utan att detta är en värdefråga som fotbollssverige behöver jobba med. Hjalmar får gärna fortsätta spela fotboll om han vill det. Jag vill bara att han ska få gå från varje träning med en positiv, glad, härlig känsla inombords, för det är vad barnidrott handlar om.

Imorgon ska han testa friidrott i Laholm. Vi vill visa honom att det finns mer att välja bland. Det ska bli jättespännande att se hur han känner för det. Själv har jag två spännande kvällsmöten framför mig den här veckan. Vad de resulterar i får jag återkomma till.

Kommentarer