Förlorad pallstrid på SM

Enda bilden från racet tog
Ulf mitt i langningen

”Hej! Såg att det blev en fjärdeplats igår. Känns det okej?”
”Nja, jag är rätt besviken. Fick släppa med bara några kilometer kvar. Hoppas på bättre form till Vasan.”

Den här Messengerkonversationen med en kompis summerar rätt bra hur det känns just nu. Fyra på långlopps-SM i Motala igår. Fyra efter 85 kilometers slit i hällregn, lera och blöt grusväg. Svårt att känna så mycket mer än just besvikelse. Eller som Benny Andersson sa när jag inte lyckades hålla fasaden uppe ”du är ju en tävlingsmänniska, klart du är besviken”.

SM-fyra efter en hård fight

Jag hade en känsla av att det fattades lite när vi åkte till Motala. Att kroppen inte riktigt var i våg med mina ambitioner. Och så blev det. Jag gjorde inte det SM-lopp jag hade hoppats på. Jag krigade så hårt och så länge jag kunde. Jag hade sällskap med Sandra Salinger under hela loppet. Fight all the way - tro mig! Men i leran, några få kilometer från mål, fanns det inte mer kvar i min kropp att pusha med och jag fick släppa Sandra som kunde trampa hem bronset. Framför oss gjorde Jennie Stenerhag och Åsa Erlandsson upp om guldet. Jennie försvarade mästartröjan, men Åsa gav henne en hård kamp.

Vad det gäller SM-arrangemanget så finns det viss utvecklingspotential till nästa år. Bland annat var inledning och avslutning av banan opilad och eftersom vi inte hade föråkare så resulterade det i viss otydlighet om var vi skulle köra efter start. Jag tycker också att startordningen var underlig och förstår inte riktigt tanken med att damerna startade en minut efter herr elit och H30 men cirka fyra minuter före H40 och H50. När jag provåkte banan för några veckor sedan var den väldigt snabbåkt, men i de blöta förhållanden som rådde igår blev den betydligt tuffare och innehöll flera utslagsgivande partier, vilket jag tycker en SM-bana bör göra.

Vinnare i kategori Bästa support

Jag förlorade pallstriden igår. Men jag tror att jag vann kategorin Bästa support. På plats i Motala fanns såklart Ulf och barnen, men också mina föräldrar och min bror med familj. Och tro mig, de skrek sig hesa för mig och det värmde gott i motalaregnet.

Laddar om i Lindvallen

Nu laddar jag om i Lindvallen. Fjälluft och Rörbäcksnäs lär göra susen. Det har hänt så mycket annat fantastiskt bra den senaste tiden (berättar mer om det en annan dag) så jag kan omöjligt gräva ner mig i en förlorad pallstrid. Livet är så mycket mer än en SM-medalj, eller hur?


Resultat, XCM SM 2017 - topp fem
1 Jennie Stenerhag, Falu CK / ÅBRO, 3:13:54
2 Åsa Erlandsson, Varbergs mtb, 3:14:49
3 Sandra Salinger, MIX Sports Club, 3:19:23
4 Nellie Larsson, CK X / Team Lapierre Sweden, 3:20:30
5 Fanny Kjellqvist, Godegårds SK, 3:24:12


Kommentarer