Bra cykeltider, maxtjuga och egen damstart på Fjällturen

Prorace SAT 929 Ultimate på Buktenbanan

Det är bra cykeltider. Jag är tillbaka i riktig träning och det är så vansinnigt härligt. Jag har en ny coach, Erik Mattelin, som nu också kör för Team Lapierre Sweden. Erik är inte bara cykelcoach och långloppscyklist, utan också sjukgymnast, vilket är värdefullt för mig. Han för med sig nya pass och perspektiv i min träning. Det är spännande och lärorikt, men också utmanande. Just det där, att utmana sig själv, att nagga lite på gränserna, det har alltid varit en av grundbultarna i mitt cykelliv. Jag behöver det.

Att våga på stigen igen

Den här veckan har det varit mycket fokus på stigcykling. Att få lite känsla på stigen. Att våga jobba med hela kroppen. Det är inte självklart efter en lång skadeperiod. Inte för mig iallafall. Det får ta lite tid. Men för varje pass blir det lite bättre och idag fick jag ett riktigt, riktigt fint pass på Buktenbanan med min soft tail - Prorace SAT 929 Ultimate. Den cykeln! Så fin på snabbkörd stig.

Veckans maxtjuga

Jag har också gjort en maxtjuga under veckan. Jag gjorde den ute och det trivs jag hundra gånger bättre med än på Monarken. Jag får ångest av den tortyrmakapären. Testet gick iallafall helt okej. Hittade ett perfekt upplägg där jag startade i Hemmeslöv och avslutade fem minuter från garaget. Kunde därmed vingla hem, hängandes och flåsandes över styret, rejält utpumpad. Precis som det ska vara.

Egen damstart på Fjällturen

Sommarplanerna börjar ta form. Jag vet inte när jag är redo att börja tävla, så de första tävlingarna är inte bokade. Men jag vet iallafall att jag ska köra Fjällturen. Har ju varit ambassadör för Fjällturen i några år och är stolt över att fortsätta vara det. Inte minst eftersom man i år kör separat damstart. Jag tycker det är rätt att testa, skulle det inte bli bra, så kan man ju backa igen. Så tjejer (och killar), kom med upp till Funäsdalen i juli!

Ulf och jag planerar att även köra landsvägsloppet i år. Det är en satsning som sammankopplar svensk och norsk cykling och där banan både går på norsk och svensk mark. Det kan bli en väldigt fin upplevelse om vädergudarna är goda. Det är ju så otroligt vackert däruppe.

Så rökt utan min mekaniker

Annars är det mycket cykelfix nu. Min mekaniker gör ett hästjobb och hjälper mig med alla prylar. Precis som alltid. Jag hade varit så rökt utan honom. Och han hade levt på pastaotto och macka utan mig.





Kommentarer