Ränneslätt, Mörksuggan och Fjällturen - tuta å kör!

Fjällturen 2017


Det drar ihop sig. Till ett hett, torrt inferno i Eksjö på söndag. 78 km Ränneslättstur i 30 grader (enligt SMHI just nu)... svettfest de luxe! Ränneslättsturen blir startskottet på vår långloppssommar. Planen är spikad, campingar bokade, startplatser betalda. Nu är det bara att tuta å köra!

Rättvik - röd i planen

Efter Ränneslättsturen väntar tre jobbdagar och sen långhelg i Rättvik. Mörksuggejakten är ett av mina priolopp. Vi älskar att campa och cykla i Rättvik, det är ett måste varje sommar, så den är röd i tävlingsplanen. Det vill säga viktig.

Fjällturen - det vackraste av de svenska långloppen

Med två långlopp gjorda drar vi norrut för det tredje; Fjällturen i Funäsdalen. Dit kommer vi också tillbaka, år efter år. För luften, vyerna, fjällbäckarna och folket där uppe. Så mycket kärlek till naturen och alla de upplevelser den bjuder på. Vi trivs i Funäsfjällen. Campar i Ramundberget, därifrån är det perfekt att dra ut på cykelturer.

Vackert så det gör ont

Snart bara den snabba nedförskörningen kvar innan målgång i Ramundberget


Lapierrebikes på Fjällturen

Självklart är Fjällturen anledningen till att vi åker till Funäs just när vi gör varje år. Det är utan tvekan det vackraste långloppet jag kört, men också varierande och med utmanande inslag. Det är dessutom en speciell känsla i den målfållan. Så är det. Sen är det såklart extra kul att köra ett lopp där Lapierre och Vartex är tunga samarbetspartners och där det blir mycket fokus på de cyklar som jag trivs så bra på.

Var i cykelsommarsverige ses vi?

Så, var ses vi? Överallt hoppas jag! En av de ingredienser jag gillar mest i mitt cykelliv är just målfållehänget, cykelsnack mellan husvagnarna, after bike kaffet... allt det som liksom bara blir i cykelsommarsverige.





Kommentarer