Säsongsfinish i ett maxat framtidskoncept

Signe ville gärna vara med på pallen. Tvåa: Ingrid Kjellström. Trea: Sabina Wetterlund.

Jag körde årets sista tävling i söndags; Rya Åsar MTB i Borås. Det var något med det arrangemanget som lämnade kvar en härlig känsla hos mig. Det var inte bara världens mysigaste start- och målområde, gladaste funktionärerna eller bästa käket. Nej, det var nåt annat.

Trail, MTB och Challenge - bra maximering 

Jag tror vi fick smaka på en bit av framtidens tävlingsarrangemang. Rya Åsar MTB föregicks av Rya Åsar Trail Run  - med hundratals traillöpare på lördagen. Den tredje tävlingen under helgen var Rya Åsar Challenge, vilket innebar att man deltog i både löp- och cykelracet och tävlade med sin totaltid. Det fanns barnklasser och det gick att tävla både individuellt och som lag.


Traillöpare på lördagens race

Det måste gå att göra pengar på tävlingarna 

För att utveckla fler och ännu bättre mountainbiketävlingar i Sverige så krävs det att det går att göra bra business. Både för arrangerande klubbar och företag. Genom att kombinera idrotter, flera tävlingsformer och olika åldrar ökar möjligheterna att maximera event.

Det händer ju också härliga saker när två världar möts. Traillöpning och mountainbike har väldigt mycket gemensamt - känns ju rätt självklart egentligen!

Jag tror på idén! Och Rya Åsar MTB har alla möjligheter att utvecklas ytterligare som just mountainbiketävling - jag såg ju stigarna - ett grymt fint område!

Det blev en bra avslutning på tävlingssäsongen.


Det blev en tight fight med Ingrid - tjejen som aldrig ger sig!

Tack 2019



Kommentarer